آموزش بهداشت باید نخستین اقدام درمانی دندانپزشکان باشد


به گزارش لمون پرس lemonpress.ir:

 

نهمین کنگره انجمن بین‌المللی تحقیقات دندانپزشکی ایران و سیزدهمین کنگره شاخه کویتی IADR به همت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ۲۰ تا ۲۲ آذرماه در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر امید مقدس دبیر اجرایی این همایش در حاشیه برگزاری این کنگره و در جمع خبرنگاران گفت: از ۲۲۰ مقاله رسیده به دبیرخانه کنگره ۷۵ مقاله برای ارائه به صورت سخنرانی و ۸۳ مقاله برای ارائه به صورت پوستر انتخاب شدند.

وی ادامه داد: این کنگره تنها کنگره‌ای است که ارائه سخنرانی‌ها و پوسترها به زبان انگلیسی انجام می‌شود.

ادامه نوشته

منابع دکتری آموزش بهداشت


1- پویایی گروه:
پویایی گروه دانلسون فورسایت ترجمه مهرداد فیروزبخت و منصور قنادان
روش های بحث و مذاکره گروهی مهدی ثریا
پویایی گروه گلشنی فومنی


2- آمار حیاتی:
آمار کاظم محمد
آمار حیاتی جمشید آیت اللهی

ادامه نوشته

مزایا و معایب تکنولوژی های نوین آموزشی در آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

  دو را مهم برای برقراری مساوات در جامعه وجود دارد: اینترنت و آموزش. با ترکیب این دو آموزش الکترونیکی بزرگترین عامل برقراری مساوات در قرن 21 خواهد بود. با حذف موانع مربوط به زمان، مکان و وضعیت اقتصادی-اجتماعی، افراد می توانند مسئولیت آموزش مادام العمر خود را به عهده بگیرند. John Chambers CEO of CISCO systems 

سلومن یادگیری الکترونیکی را به معنی استفاده از فناوری در یادگیری می‌داند که یادگیری بطور عمده از طریق اینترانت، اینترنت، شبکه‌ی ارتباطی داخلی ـ خارجی یا وب ارایه و دریافت می‌شود.

در اینجا به برخی از مزایا و معایب تکنولوژی های نوین آموزشی در آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت اشاره می شود:

مزایای روش های نوین آموزشی

یادگیری الکترونیکی به نسبت یادگیری سنتی صرفه جویانه است. 

حذف مشکلات مربوط به آموزش مخاطبین در کلاس درس

کاهش زمان آموزش به میزان 40 تا 60 درصد

ادامه نوشته

سابقه و تاريخچه آموزش بهداشت



٭ WHO تشويق و ترغيب مردم را براي قبول و نگهداري رفتار و اعمالي كه براي ادامه زندگي سالم لازم و ضروري است را آموزش بهداشت مي خواند.

٭ آموزش بهداشت، هنر و علم جذب مردم به يك فرايند يادگيري براي ايجاد رفتار مطلوب سلامتي است.

٭ از نظر وود[1]: آموزش بهداشت مجموعه تجربياتي است كه بر عادتها، گرايشها و دانشهاي مرتبط با بهداشت فردي، اجتماعي و نژادي موثر واقع شود.

٭ يانگ، آموزش بهداشت را شيوه انتقال دانش بهداشتي بمنظور پيشگيري از بيماريها و فراهم آوردن يك زندگي عادي از نظر جسمي، رواني و اجتماعي مي داند.

٭ سازمان جهاني بهداشت، مجموعه تلاشهاي طرح ريزي شده از قبل يا رسمي را بمنظور تشويق و تدارك تجارب منجر به ارتقاء سلامت و نيز شناخت گرايشها و رفتارهاي مربوط به بهداشت فرد، گروه و اجتماع را آموزش بهداشت مي نامد(2002)

----

اهداف آموزش بهداشت از ديد سازمان جهاني بهداشت:

ادامه نوشته


جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت صبح روز (1392/10/7) در مقابل ساختمان اصلی وزارت بهداشت تجمع کردند و مراتب اعتراض خود را به وزیر بهداشت در خصوص انتصاب یک "پزشک عمومی" به سمت مدیریت دفتر ارتقای بهداشت و آموزش سلامت رساندند.

 به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این دانشجویان در حالی که پلاکاردهایی تحت عنوان «آموزش وظیفه همه است، اما تخصص همه نیست» را به دست داشتند، از برکناری دکتر تقدیسی از سمت مدیریت دفتر آموزش بهداشت و ارتقای سلامت وزارت بهداشت که دارای PHD آموزش ارتقای بهداشت از کشور انگلستان است، گلایه کردند.

 به گزارش ایسنا، یکی از نمایندگان تجمع‌کنندگان در مقابل ساختمان وزارت بهداشت با طرح این پرسش که چرا باید از دکتر رفیعی که یک پزشک عمومی است و فعالیت بهداشتی نداشته و تخصصی در این خصوص ندارد، در این سمت قرار بگیرد، اظهار کرد: این در حالی است که وزارت بهداشت سالانه فارغ‌التحصیلان زیادی را در این رشته روانه بازار کار می‌کند و همچنین این رشته متخصصین و اساتید توانمند بسیاری دارد که در این زمینه فعالیت تخصصی انجام داده‌اند.

 وی ادامه داد: آموزش بهداشت شامل همه موارد و نکات بهداشتی می‌شود که لازم است به مردم منتقل شود. متاسفانه به رشته آموزش بهداشت به صورت تخصصی نگاه نمی‌شود؛ در صورتی که باید به تخصص افراد احترام گذاشت.

 یکی دیگر از فارغ‌التحصیلان رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و حاضر در این تجمع نیز با اشاره به اینکه آموزش بهداشت و گسترش امر پیشگیری تنها راهکار موجود برای از میان برداشتن سونامی بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: وزارت بهداشت از دهه 40 در رشته آموزش بهداشت به تربیت نیرو می‌پردازد، در صورتی که اولویت‌های رشته ما را نمی‌داند. استفاده از یک پزشک عمومی در دفتر تخصصی آموزش بهداشت توهینی به فارغ‌التحصیلان و دانشجویان این رشته است و بهتر بود عملکرد دکتر تقدیسی در دفتر آموزش بهداشت و ارتقای سلامت وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

 وی افزود: آموزش بهداشت رکن هر گونه خدمات بهداشتی در دنیاست، در حالی که شاهد هستیم وزارت بهداشت کشور ما، درمان محور است و اگر می‌خواست تاکنون از توجه به درمان پاسخ مطلوبی دریافت کند، این اتفاق تاکنون محقق شده بود.

 به گزارش ایسنا، این دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس،‌ اصفهان و ... بودند.

منبع: http://delshad264.blogfa.com/

قدر این رشته را بدانید

با سلام خدمت شما عزیزان زحمتکش در عرصه سلامت.
اگر دقت بیشتری به اطرافمون بیاندازیم متوجه می شویم که متاسفانه با روی کار آمدن مدیران غیر تخصصی در دانشگاه ها و داوری و مشاوره اساتید غیر تخصصی در زمینه آموزش بهداشت که گاها اطلاع بسیار اندکی در زمینه مدل های آموزش بهداشت دارند. باعث سوء برداشت از نتایج دانشجویان این رشته شده و نتایج ارزشمند ایشان بخاطر ناآگاهی های داوران محترم به چشم نیامده و با مقیاس های خودشان می سنجند، لذا انتظار این است که دانشگاه ها با جذب متخصصین آموزش بهداشت (آموزش سلامت) از نتایج تحقیقات خبره گان این رشته استفاده کرده و در برنامه ریزی ها استفاده نمایند

ادامه نوشته

بوی شوم امتهان آید همی

سلام دوستان از شواهد و قرائن مشخصه که دیگه کاریش نمی شه کرد و زمان پس دادن درسها (قرض ها ) فرا رسیده است و باید خوند و خوند تا....

راستی یه سوال چرا ما از اول ابتدایی تا الان می گیم از ترم دیگه طول ترم درس می خونم ولی این ترم دیگه هنوز نرسیده؟

احتمالا تو مقطع دکترا بتونیم خداقل این آرزو  و عقده رو ....