دو را مهم برای برقراری مساوات در جامعه وجود دارد: اینترنت و آموزش. با ترکیب این دو آموزش الکترونیکی بزرگترین عامل برقراری مساوات در قرن 21 خواهد بود. با حذف موانع مربوط به زمان، مکان و وضعیت اقتصادی-اجتماعی، افراد می توانند مسئولیت آموزش مادام العمر خود را به عهده بگیرند. John Chambers CEO of CISCO systems 

سلومن یادگیری الکترونیکی را به معنی استفاده از فناوری در یادگیری می‌داند که یادگیری بطور عمده از طریق اینترانت، اینترنت، شبکه‌ی ارتباطی داخلی ـ خارجی یا وب ارایه و دریافت می‌شود.

در اینجا به برخی از مزایا و معایب تکنولوژی های نوین آموزشی در آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت اشاره می شود:

مزایای روش های نوین آموزشی

یادگیری الکترونیکی به نسبت یادگیری سنتی صرفه جویانه است. 

حذف مشکلات مربوط به آموزش مخاطبین در کلاس درس

کاهش زمان آموزش به میزان 40 تا 60 درصد 

دسترسی جهانی به منابع و آموزش دهندگان

فراهم کردن فرصت های برابر آموزشی

دسترسی سریع به اطلاعات 

مخاطبان می توانند ترتیب و توالی زمانی آموزش را خود کنترل کرده و مشخص کنند چه چیزی را ، چه موقع، کجا و چگونه بیاموزند.

رضایت را افزایش و استرس را کاهش می دهد.

مخاطب می تواند مطلب را تا زمان درک کامل به دفعات و با سرعت مورد نظرمرور کند.

مخاطب به راحتی می تواند در زمان فراغت آموزش ها را دریافت کند.

تعاملی است و مخاطب را جذب می کند.

امکان بکار گیری روش های مختلف آموزش و یادگیری وجود دارد.

انعطاف پذیری: 

روش های نوین آموزشی مزیت های حضور در کلاس در هر زمانی و هر کجا را دارد.

روش های نوین آموزشی مواد و فعالیت های آموزشی را در شکلی انعطاف پذیر ارائه می دهد.

روش های نوین آموزشی منابع یادگیری را به شکل متناسب با افراد و با یک کوریکولوم سازگارانه ارائه می دهد.

همکاری و کار گروهی:

تشکیل گروه های یادگیری

دستاوردهای اثربخش از طریق همکاری و تعامل

معایب روش های نوین آموزشی

ترس از تکنولوژی Technophobia 

عدم دسترسی به تکنولوژی های مورد نیاز

محدودیت دسترسی به کامپیوتر و همچنین اینترنت

ممکن است برای مبتدیان استفاده از تکنولوژی کامپیوتر توام با استرس و صرف وقت باشد.

نیاز به مهارت های کامپیوتر به ویژه برای مبتدیان 

ممکن است افراد در استفاده از آن احساس تنهایی و انزوای اجتماعی داشته باشند

ممکن است افراد احساس کنند بجای ارتباط با انسانها بیشتر با ماشین ارتباط دارند

فرصت ناکافی برای بحث و تعامل با آموزش دهندگان


منبع:  http://healthpro.blogfa.com/post/51